תחרות בלתי הוגנת

האם הורדת מחירים השוברת את השוק תהווה תחרות בלתי הוגנת?

אחד הדברים שהעוסקים במסחר נוטים להתחבט בו הוא עניין התחרות הבלתי הוגנת, איזה מהלך  ייחשב כלא הוגן בהליכות המסחר?

האם מותר להוריד מחירים? ואם מותר עד כמה מותר? עד מחיר הפסד רק כדי לפגוע במתחרה?

מהו שיווק אגרסיבי? ועוד 

בעוד לכל אחד יש ערכים שונים המבוססים בין היתר על ניסיון החיים השכלה והתרבות לפיה גדל, כך עולות סוגיות שונות בנוגע לתחרות בלתי הוגנת.

תפקיד המחוקק והפסיקה ליצור מתווה או הסדר יציב שיקבע רף התנהלות ראויה ומוקבלת.

ואכן בשנת 1996 ה וגשה הצעת חוק בעניין זה, וסעיף 1 להצעת החוק לאיסור תחרות בלתי הוגנת תשנ”ו – 1996 הציע קביעתו של איסור כללי מפני תחרות בלתי הוגנת, נקבע בו כי:”מי שמוכר נכס או נותן שירות דרך עיסוק (להלן-עוסק) לא יעשה מעשה הנוגד את הלכות התחרות ההוגנת…”

אך בסוף הסעיף הושמט מהחוק, בעיקר  בשל החשש לפגיעה יתירה בתחרותיות, והחוק נקרא בשם “חוק עוולות מסחריות” ולא חוק תחרות בלתי הוגנת. הוחלט להשמיט את הוראת סעיף 1 מן החוק.

כמו כן, החוק לא ממש נותן לנו כלים לפיהם נוכל להחליט אם פעלנו נכון או לא.

אחד מפסקי הדין שבהם עלתה סוגיה זו הינו עניין גז גל השרון בע”מ נ’ פז גז(1993)  בע”מ, באותו מקרה פז גז הציעה מחירים נמוכים משמעותית מהמתחרה גז גל  אשר הינה עסק קטן ביחס לפז גז כך גם הציעה מענקים כספים ללקוחוות המתחרה ובלבד שיעברו להיות לקוחותיה.

על הרקע הזה הגישה גז גל תביעה נגד פז גז בדרישה לפיצוי בסך של 200,000 ₪ בגין אובדן של כ-100,000 לקוחות.

התביעה הוגשה לבית משפט השלום ונדחתה, על פסק הדין הגישה גז גל ערעור לבית המשפט המחוזי.

בית המשפט קבע כי למרות שעדיין לא הוכרה בדין הישראלי עוולה עצמאית של תחרות בלתי הוגנת, הרי שהפסיקה הכירה בזכות העוסק להגנה מפני שיטות מסחר פסולות ובלתי הוגנות מצד מתחריו, בין היתר תוך התבססות על עקרונות המשפט הבסייסים.

במקרים כאלו ישנו קונפליקט בין ערך התחרות החופשית לבין ערך השמירה על תחרות הוגנת לפיכך רק כאשר נזהה שיווק אגרסיבי הסוטה מהנורמה הסבירה, לצורך כך נבחן את תום הלב ואת מטרת הפעולות שבוצעו על ידי המתחרה, מה המשמעות של ההטבה והיקפה.

באותו עניין בית המשפט קבע כי הורדת המחירים נעשתה על מנת לשמור על הלקוחות ולא כדי לחסל את המתחרה, ולכן דחה את התביעה תוך קביעה שאין מדובר בתחרות בלתי הוגנת.

יחד עם זאת, קביעה זו נעשתה על סמך נסיבות אלו ואילו בהתבסס על המבחנים ייתכן שבמקרים הפסיקה תשתנה ומתחרים כן יחויבו בפיצויים בגין תחרות בלתי הוגנת.

ההמלצה שלנו להתייחס למתחרים בכבוד מתוך הבנה שמגרש המשחקים שייך למספר שחקנים ומי ששובר את כללי המשחק המקובלים פוגע במישרין או בעקיפין בסופו של דבר גם במשחק שלו.

Shape

מעוניין בפגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות?

מלא/י את הטופס ונחזור אליך בהקדם!